Sider

søndag 12. september 2010

Høst stemning.

Høsten er vakker, jeg elsker lyset om høsten ,alle fargene , morgen tåke og kjølige kvelder. Alle årstiden har noe  vakkert over seg , men ingen andre årstider enn høsten spiller så på mine melankolske strenger som den gjør. ingen av de andre er så visuellt vakker heller, eller så stemningsfull.
Høsten har meldt sin ankomst i form av kaldere og mørkere kvelder, men på fredag oppdaget jeg virkelig høsten.
Min litt ufokuserte venninne hadde glemt å slippe ut den ene katten sin før hun dro avgårde på helge besøk og for å slippe at den rett og slett kvittet seg permanent med konkurrenten måtte jeg ta meg en liten kjøretur til Iveland for å forhindre massakeren..
Utstyrt med høstens favoritter i cd-spilleren (som forøvrig kun består av kjærlighetserklæringer og ballader fra svunne tider) var kjøreturen ett kjærkomment avbrekk fra fredagsettermiddagens tomme hus. Det er ikke lange biten til Iveland , men høsten er kommet betydelig lenger der enn den er kommet her på Vennesla, Myrene var gule og trærne hadde virkelig begynt å få et fargespekter , med litt regn i lufta og lys fra en sen ettermiddag påvirker dette meg så utrolig mye.
Blir rett og slett varm innvendig og ja, lykkelig..
Til høsten hører også litt filosofering med, tankene har mer tid til å bli tenkt om høsten. Programmet er ikke så fullt og hverdagsrytmen er gjenninført . Kreativiteten øker og hjemmehygge blir enda mer prioritert.
Jeg er ett stemningsmenneske, musikk, natur, farger og lukter kan forflytte meg i tid og rom på ett øyeblikk. Jeg kan føle enn gammel følelse fra den gang da , erindre ett betydningsfullt blikk, en samtale ord for ord , en sorg eller en glede.
Sorgfølelsen kan desverre stikke like hardt og vondt som da den var ny, mens en gammel lykke ofte har mistet litt av glansen og blir mer til en varm og hyggelig erindring.
Det er vanskelig å videre formidle en stemning, kanskje litt for blottleggende å beskrive hva en fullmåne om høsten setter igang i følelse spekteret og hvilke minner som forbindes med dette. Stemningen inni meg endres iallefall når fullmånen henger på himmelen en kjølig kveld og den stemningen  kan ta fullstendig pusten fra meg av og til og jeg forflyttes igjen i tid og rom.
Jeg elsker høsten og dens påvirkning på meg, ettertanken,lykkefølelsen og det litt melankolske preget noen av dagene har.
I dag kjennes det ut som om det  er hjemmehygge og kreativiteten som skal stå i fokus, så både støvfille,
symaskin og strikketøy skal frem i dag.
Men først skal jeg lage sesongens første lammefrikasé og det gir en aldri så liten feststemning i heimen .




Ha en stemningsfull søndag.

1 kommentar:

  1. Kjære kjære vennen min :) du skriver så flott og levende, og jeg kjenner det rykker i munnvika fordi "jeg kan se for meg "bildene" du beskriver" og jeg vet at , det er slik det er i huset deres :) fortsett å skriv like varmt som du har gjort til nå, det er "nytelse" å lese :)))
    klem

    SvarSlett