Sider

fredag 10. september 2010

Om å bo på "landet"

Jeg er  oppvokst med tilknyttning til "byen" (kristiansand) , men har i hele mitt voksen liv bodd på Vennesla, altså rett og slett flytta "på landet" i byfisene's øyne.
I min ungdom hadde jeg ledd rått hvis noen hadde sagt jeg kom til å etablere meg på Vennesla når jeg ble voksen. Det var så utenkelig at de kunne like godt sagt jeg skulle flytte til Kina (det hadde vel forsåvidt vært mer aktuellt )
Men livet byr jo på så mangt og da jeg like godt gikk henn å traff en kjekk kar som tross alt er både født på stuegulvet i det ene nabohuset her og vokst opp i det ved siden av oss, så kan jo de fleste forstå at ikke det var særlig lett å få den mannen ut  av bygda...
Så her ble jeg da, på Vennesla og det gikk ikke lang tid før jeg fant meg godt til rette.
Jeg stor trives på Vennesla, kunne aldri tenkt meg å flytte fra denne bygda. Her har jeg stort sett alt jeg trenger og Venndøler er ett flott folkeferd.
Bygda er liten nok til å iallefall ane hvem de fleste er , men samtidig stor nok til at man med en rimelig lav profil kan gå ubemerket gjennom livet hvis man ønsker det..
Kulturlivet i bygda er innholdsrikt, menighetene er mange og preger selvfølgelig mange tilbud, men etterhvert er det blitt flere og flere kultur tilbud utenfor menighetene også og det er jo litt av en utvikling.
Mangfoldet av aktivitetstilbud, turterreng og idrettsgrener er såpass stort at man ikke har det store behovet for å farte til  byen i tide og utide. Bygda dekker for det meste de daglige behov en familie har innenfor dette.
Selvfølgelig finnes det forbedrings potensiale. Det er stadig "sutring" fra beboere i sentrum hvis noen prøver å få i gang ett tilbud eller arrangement som strekker seg forbi Dagsrevyen , selv om de bevisst har bosatt seg i et område som lyder navnet SENTRUM, vil de helst ha ro til kl 20.00 .
Jeg kjenner jeg fyrer meg skikkelig opp hver eneste gang disse stikker seg frem og klager  og syter om forringet livskvalitet og bla bla bla, bygda kan by på så uhorvelig mange stille og rolige plasser  at det burde være unødvendig å samle så mange lydallergikere midt i sentrum .
Forsåvidt burde de kanskje slått opp i ei ordbok å sett på definisjonen av ordet sentrum , før de kjøpte seg en leilighet der..
Sånn nå fikk jeg ut den frustrasjonen også :o)
Janteloven synes å være i tilbake gang iallefall i blandt den delen av venndøler som er under 50, bygda er stolt av sine vellykkede og er gode på å fremheve sine talenter.
Sine "mislykkede" er de nok ikke så flinke til å ta vare på , så her er det stort forbedrings potensiale.
Jeg for min del synes nå det er deilig å komme til byen ei gang i blandt, treffe venninner på kafe eller bare ned å kjenne litt på by-følelsen. Koser meg når jeg svinser i Markens og kan velge og vrake litt i butikker og treffe gamle kjente. Når by besøket er over og jeg returnerer hjem er jeg glad jeg skal tilbake til bygda, for når venninne står i kø både østover og vestover i rushen, er trafikk tettheten til Vennesla betraktelig mindre og jeg er som regel hjemme før noen av de har nådd halvveis..
Bygda er i konstant utvikling , men jeg håper den ikke blir slukt av den urbane trenden. noe av sjarmen med Vennesla er jo at den har beholdt bygde preget
 og det er faktisk ganske fint å bo litt sånn "på landet".

Ha en bonderomantisk aften .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar