Sider

fredag 17. september 2010

En liten fredags fortelling.

Mitt første kyss.. vel man skal lete lenge etter en mer romantisk opplevelse enn den jeg fikk. Sånn helt realistisk var det nok ikke mitt aller første, var nok en klassekamerat som fikk den æren , men mitt aller første kyss i en riktig forelskelse hendte på denne måten:
Sommeren det året jeg fylte 13 ble min bestemor syk, jeg kan huske den tunge stille stemningen som rådet i huset, man har på følelsen av at man må hviske hele tiden , gå rolig og gjerne ikke le og smile. De voksne var bekymret og det gjenspeilet seg i hele huset. Jeg var på langt nær ett barn som hvisket, ikke var jeg vel særlig flink til å gå rolig heller, så mamma og pappa fant ut at det nok var lurest både for meg og dem om jeg fikk reise på ferie.
Jeg dro på ferie med noen bekjente, båt-tur, i 5 dager skulle vi overnatte i båten. 5 mennesker. 2 voksne og 3 barn.
Jeg kjente ikke disse særlig godt og var nok i overkant spent på hvordan dette kom til å bli, litt bekymret var jeg vel kanskje også vil jeg anta. Men på ferie reiste jeg nå og det gikk ikke lange tiden før alle bekymringer var borte vekk.
Jeg la merke til ham  mer eller mindre i det øyeblikket vi fortøyde båten, han var lys i håret og hadde glittrende blå øyne, han kom padlende på seilbrettet og hørte til i nabobåten, han smilte ett sjarmsmil jeg aldri hadde sett maken til i mitt unge liv og hjertet hoppet automatisk over ett slag .
Han var fantastisk ...
Jeg falt pladask der og da,
 mine nærmeste hadde besvimt hadde de vært der. Guttejenta rødmet og ble stille, ja nesten litt keitete...
Min ellers så selvsikre, aktive være måte ble erstattet med en mer tilbaketrukket og jentelignende stil.
Jørgen var fra Fredrikstad, var 14 1/2 år, hadde seilbrett og egen ribb med 9.9 hester. Jeg var 13 og totalt lost i fyren....
Jeg oppdaget kjapt at konkurransen om hans oppmerksomhet var hard, jeg var ikke den enest jenta som hadde oppdaget ham.
Uerfaren som jeg nå en gang var ble jeg helt satt ut av de andre jentenes fjollerier, de snakket ett "språk" jeg ikke skjønte. Å slenge med håret og ikke kunne stupe for sveisen ble ødelagt var (og er ) liksom ikke helt meg, så jeg fant ut at det spillet det kunne jeg like godt bare gi opp.  Sjakk trekk!
Det var meg han ville lære å seile, jeg som fikk kjøre båten hans. Det var meg han ville ha stupekonkurranse med og  som han dukket under i vannet,det var vi som stakk avgårde i båten hans så fort ingen så oss..
Det var noen fantstiske dager, stå opp med ett smil om munnen og krype under dyna om kvelden lykkelig som aldri før.
Siste kvelden før jeg skulle dra hadde Jørgen en plan. Han hadde ordnet med kassettspiller og tepper og tillatelse til å ta meg med på en senkvelds uttflukt uten de andre på slep. Innpakket i tepper og med Ja ballader på kassettspilleren satt vi på andre siden av den lille øya helt alene.
Det var stjerneklart og den størst fullmånen jeg noen gang har sett hang rett over oss , det virket nesten som om den berørte tretoppene på naboøya. Måneskinnet speilet seg i sjøen og Jørgen kysset meg. Hjertet hoppet og hoppet tror ikke det slo ett normalt slag på flere minutter, han holdt meg hånden og fortalte meg at jeg var søt. Jeg smilte og kjente vekten av hånden hans i min.
Jeg var lykkelig , hadde fått mitt først kyss av verdens kjekkeste gutt og ett minne for livet.

Ha en romantisk aften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar